Burger Partij Amersfoort ( BPA )

Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

 

Fractie

College van B&W der Gemeente Amersfoort

T.a.v. de Burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper
Amersfoort, 02 maart 2004.

 

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van artikel 37 reglement van orde voor de raad, wil de Burger Partij Amersfoort

( BPA ) graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Inleiding:

Bestuurlijk, politiek en ambtelijk Amersfoort heeft al jaren de mond vol van het uitvoeren van een ambitieus veiligheidsbeleid. Al jaren grootse plannen om de openbare orde en maatschappelijke veiligheid te verbeteren, danwel onder de aandacht van de burgerij te brengen. Een loffelijk streven, maar keer op keer blijkt het niet realistisch te zijn. Zo blijken standaard verkeers veiligheidszaken, als het aanbrengen van verkeersborden en verkeersremmende maatregelen na zeven jaren van wonen in een nieuwe kinderrijke woonwijk als Gildenkwartier, nog steeds niet uitgevoerd te zijn. Vandaar de navolgende vragen;

Vragen:

  1. Wil het college aangeven waarom er zeven (7) jaar na oplevering van de eerste woningen in het Gildekwartier nog steeds geen verkeersveiligheidsmaatregelen door middel van bebording zijn getroffen?
  2. Is het college bereid om de gereed zijnde, navolgende, straten in de wijk Gildenkwartier, welke geheel bestraat zijn te weten; Chirurgijnsgilde, Wolleweversgilde, De Leerbrief, Meesterproef en Tappersgilde te voorzien van verkeersborden? Deze straten krijgen geen wijzigingen meer.
  3. Is het college bereid om de lange rechte doorgaande straat in de wijk, genaamd Chirurgijnsgilde, te voorzien van verkeersremmende maatregelen? Door onder andere het instellen van een dertig kilometer zone gebied voor de gehele wijk Gildekwartier, en door middel van verkeersbebording aan onder andere het begin van het Chirurgijnsgilde en in de gehele lengte van deze straat dusdanige voorzieningen aan te brengen dat de gevraagde dertig kilometersnelheid gewaarborgd blijft?
  4. Is het college bereid om de doorgang naast restaurant Merlot, met name over het terras gedeelte, deugdelijk af te sluiten, zodat er geen verkeersbewegingen met auto´s kunnen plaatsvinden vanaf de Koppel, via het voet-, fietspad en terras, over de stoep van Merlot, richting het Tappersgilde?
  5. Is het college bereid om het doorgaande fiets-, en voetpad genaamd Wolleweversgilde definitief af te sluiten? Dit om te voorkomen dat er doorgaande auto-verkeersbewegingen over het genoemde fiets en voetpad mogelijk zijn om redenen dat de naastgelegen wegen Leerbrief, Meesterproef en Koppelweg juist daartoe voor doorgaand auto- en vracht verkeer definitief zijn afgesloten.
  6. Is het college bereid om het te smal aangelegde voetpad op de Wolleweversgilde te gaan verbreden? Het beoogde voetpad, welke ook over honderden meters langs groenvakken loopt, heeft slechts een netto gebruiksbreedte van zeventig (70) centimeter terwijl de norm honderd twintig (120) centimeter is. Het voorgaande is ontstaan doordat de lantaarnpalen verplaatst zijn.
  7. Is het college bereid om de verlichting in de metselwerkwanden, Meridiaantunnel Noordzijde, te gaan herstellen? Deze wandlampen doen het al jaren niet meer en zijn onderdeel van de straatverlichting. Het ontbreken van deze verlichting maakt de Meridiaantunnel in deze situatie nog onveiliger als al het geval is.

Woongenot, en met name veiligheid in de directe omgeving, is een belangrijke factor van tevredenheid voor elke inwoner van Amersfoort, zo blijkt keer op keer uit elk onderzoek. Wij nemen dan ook aan dat u spoed zult willen maken met zowel de beantwoording als de uitvoering van de aangegeven aanpassingen cq verbeteringen.

In afwachting van uw spoedige schriftelijke beantwoording,

 

Namens de Burger Partij Amersfoort ( BPA ),

Kees Kraanen

__________________________________________________________________________________

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (ontvangen d.d.03 juni 2004).

__________________________________________________________________________________

 

 

 

1) Het Gildenkwartier is gedeeltelijk in beheer van CSG Eemkwartier. De Chirurgijngilde en de Leerbrief zijn in fase 1 (1995) gerealiseerd. CSG Eemkwartier ontwikkelt fase 2. De definitieve bebording van fase 2 wordt in stappen aangebracht, afhankelijk van de oplevering van de bouwblokken en de realisatie van de openbare ruimte. In de tussentijd zullen er waar nodig tijdelijke maatregelen worden getroffen. Volgens planning worden in week 21 borden geplaatst.

2) Zie antwoord 1: Voor de bestaande wegen rondom het Gildenkwartier zal de gemeente de noodzakelijke bebording plaatsen.

3) De Chirurgijngilde valt buiten het plangebied van CSG Eemkwartier. Buiten het plangebied worden op korte termijn geen fysieke maatregelen getroffen om het gebied in te richten als 30km zone.

4) De doorgang is inmiddels deugdelijk afgesloten.

5) Indien noodzakelijk zal CSG Eemkwartier het onmogelijk maken om "illegaal" over de Wolleweversgilde te rijden. (Er zijn nu al wat paaltjes geplaatst).

6) Het trottoir is aangelegd conform plan. De breedte van het trottoir is ca. 1,20m. Ter plaatse van lichtmasten is de doorgang 0,70cm. Verbreden van het trottoir richting de bebouwing geeft problemen met het noodzakelijke talud voor de bebouwing. De lichtmasten zijn op de huidige plaats gesitueerd om overlast door inschijning te voorkomen.

7)Meldingen over knelpunten in de openbare ruimte kunnen rechtstreeks aan de servicetelefoon 469 4869 gedaan worden. Over de Meridiaantunnel zijn de afgelopen maanden geen meldingen binnengekomen.